Thursday, March 19, 2009
Eviga, snygga Moncler
Då jag för någon vecka sedan var i Stockholm passade jag på att gå in i min favoritbutik, Pret à Porter. Gunilla Engelbert, som äger butiken hade just fått in mängder av vackra vårkläder, bl.a. några pastellfärgade Monclerjackor i tunt dun.
Då kom jag plötsligt ihåg hur länge Monclerjackor funnits i mitt liv och funderade på hur de lyckats hålla sig kvar på en modemarknad som är allt annat än beständig.
Det visar sig att Moncler har en ny ägare sedan fem år, en italienare vid namn Remo Ruffini.
Han tog över det franskägda företaget som startades i Grenoble för 50 år sedan. Remo Ruffini minns hur han som ung pojke avundades de tuffa italienska tonårspojkar, som alla hade Moncler-jackor.
Det var vinterolympiaden 1960 i Squaw Valley, som gjorde att dunjackorna syntes överallt och när sedan både Brigitte Bardot och Farah Diba bar jackorna på sina skidsemestrar i St Moritz och Courchevel, var succén given.
Men det var inte bara designen som låg bakom succén utan den höga kvalitén. Dunet kommer från samma gäss som producerar gåslever och nylonet är tillverkat i Japan.
Dunjackorna är inte bara läckra att se på - de är varma och väger nästan ingenting.
Nyligen visades Monclerjackorna upp vid Paris modevisningar och de gjorde en enorm succé, den årliga försäljningen har ökat från 35miljoner € 2003 till 150 miljoner 2008!
Remo Ruffino har varit smart nog att anlita duktiga designers, Gamme Rouge, som bärs av kvinnor har namn som Balenciaga, Junya Watanabe och Allessandra Fachinetti bakom sig och amerikanen Thom Browne står för Gamme Bleu, den manliga motsvarigheten.
Den senaste designern Giambattista Valli presenterade den senaste kollektionen på ett dramatiskt sätt med vita hästar och snöflingor.
Och framtiden? Där räknar Remo Ruffini med China, Korea och Skandinavien. Ryssland är redan besegrat!
Gåsen har lagt ett gyllene ägg!
Skrivet av Gunnela Edelstam
källa: Herald Tribune
foto: moncler.it
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment